Szczegółowy opis innowacji pedagogicznej prowadzonej w Szkole Podstawowej nr 5 Księdza Jana Twardowskiego w Biłgoraju
Tytuł: Biłgoraj – odkrywamy nasz region.
Autorzy: Ewelina Karwańska, Agnieszka Momot
Przedmiot: edukacja społeczna, przyrodnicza, kulturowa
Rodzaj innowacji: programowa, metodyczna
Data wprowadzenia: wrzesień 2024 r.
Data zakończenia: czerwiec 2025 r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy II b i II e. Czas realizacji innowacji obejmuje wrzesień 2024 r. – czerwiec 2025 r. Zajęcia będą odbywać się raz w miesiącu.
Innowacja stanowi rozszerzenie treści przyrodniczych i historycznych o treści poza programowe. Podczas pierwszego etapu edukacyjnego dzieci są najbardziej ciekawe świata, następuje wszechstronny rozwój osobowości. To w tym okresie dziecko przyjmuje rolę badacza i obserwatora, dlatego tak ważne jest kształtowanie prawidłowych postaw wobec otaczającej przyrody, wielokulturowości naszego regionu oraz poczucia tożsamości.
Zaczyna się od historii swojej rodziny, poprzez historię swojej miejscowości, żeby następnie poznać dzieje swojego narodu. W niniejszej innowacji skupimy się na poznawaniu naszej małej ojczyzny, jej tradycji, przyrody, kultury oraz historii.
Biłgoraj to miasteczko w województwie lubelskim położone w sąsiedztwie Roztoczańskiego Parku Narodowego. Początkowo miasto było przede wszystkim ośrodkiem protestanckim, w późniejszym okresie Biłgoraj stawał się ośrodkiem kultury polskiej, żydowskiej, rusińskiej, a w okresie zaborów także rosyjskiej. Bogactwo przenikających się kultur, a co za tym idzie różnorodność obrzędów i tradycji sprawia, że warto poświęcić trochę więcej uwagi na poznanie historii naszej małej ojczyzny.
Realizując podstawę programową skupiamy się na świętach narodowych istotnych dla naszego kraju. Tworząc i realizując innowację zechcemy żeby uczniowie poza wspomnianą wyżej wiedzą poznali historię swojej własnej rodziny, kulturę i obrzędowość miejscowości z której pochodzą oni i ich przodkowie, poznali lokalną historię oraz miejsca i ludzi mających wpływ na obecny kształt naszego miasteczka. Dopełnieniem innowacji będą treści przyrodnicze, które będą uzupełniane podczas podczas klasowych wyjść i wycieczek.
Cel główny:
- poznanie lokalnej historii, tradycji, kultury
- poznanie bogactwa przyrodniczego naszego regionu
Cele szczegółowe:
- kształtowanie umiejętności współdziałania,
- rozbudzanie zainteresowania przeszłością swojej małej ojczyzny,
- kształtowanie postaw patriotycznych,
- współpraca z lokalnym instytucjami,
- kształtowanie postawy tolerancji wobec innych kultur i nacji,
- kształtowanie szacunku wobec środowiska przyrodniczego,
- kształtowanie szacunku wobec dorobku przeszłych pokoleń, pomników pamięci narodowej, tradycji i obyczajów,
- dostrzeganie piękna otaczającego krajobrazu.
Metody i formy:
formy:
- indywidualna praca dziecka
- praca zespołowa
- współpraca z rówieśnikami z innej klasy
- spotkania z ciekawymi ludźmi
- wycieczki, zajęcia terenowe
metody:
- projekt edukacyjny
- wywiad
- badawcze i poszukujące
- zajęcia praktyczne
Przewidywane korzyści wprowadzenia innowacji:
Uczniowie:
- zdobędą wiedzę w sposób praktyczny, uczestnicząc w spotkaniach z ludźmi znającymi dzieje i obrzędy Biłgoraja,
- poznają historię, zabytki i miejsca pamięci narodowej w swojej okolicy,
- przyjmą postawę tolerancji i szacunku dla odmienności kulturowej,
- poznają krajobraz najbliższej okolicy,
- poznają wpływ działalności człowieka na środowisko,
- zdobędą umiejętność pracy w grupie.
Nauczyciel:
- udoskonali warsztat pracy własnej,
- nawiąże współpracę ze środowiskiem lokalnym,
- przyczyni się do rozwoju w uczniach postaw otwartości, tolerancji, poszanowania tradycji, historii i kultury.
Tematyka zajęć:
Wrzesień
Udział w ogólnopolskie akcji Sprzątania Świata – „Na straży Czystej Ziemi”. Przygotowanie prac plastycznych na wystawę.
Październik
Historia mojej miejscowości – poznanie historii mojego miasta i symboli z nim związanych. Warsztaty muzealne - Legendy i historyjki Biłgorajskie.
Wizyta w Parku Stanisława Nowakowskiego – poznanie historii miejsca oraz przyrody znajdującej się na terenie parku.
Listopad
Moje miasto – poznanie miejsc pamięci narodowej w moim mieście. Rozmowa na temat udziału mieszkańców Biłgoraja w walce o wolną Polskę. Pomniki przyrody w okolicy, rośliny i zwierzęta chronione.
Grudzień
Tradycje mojego miasta – obrzędy i tradycje celebrowane na ziemi biłgorajskiej. Wykonanie tradycyjnej ozdoby świątecznej.
Styczeń
Poznanie historii swojej rodziny. Tworzenie drzewa genealogicznego. Rozmowy z bliskimi członkami swojej rodziny na temat życia w ich dzieciństwie i młodości– babciami i dziadkami.
Luty
„Bohaterzy z sąsiedztwa”- poznanie sławnych mieszkańców Biłgoraja.
Młody ornitolog – obserwacja ptaków, które pozostały na zimę.
Marzec
Biłgoraj – miasto wielu kultur. Zapoznanie uczniów z wielokulturowością regionu, w którym mieszkają. Wycieczka do miasteczka na szlaku kultur. Obserwacja ekosystemu pobliskiej łąki z wykorzystaniem lup, lornetek.
Kwiecień
Tradycje wielkanocne w naszym regionie. Warsztaty w Muzeum Ziemi Biłgorajskiej.
Obchody Dnia Ziemi – udział w konkursie plastycznym. Wycieczka na pobliskie składowisko odpadów.
Maj
Wizyta w biłgorajskim Urzędzie Miasta. Poznanie miejsca sprawowania władzy w mieście i osób mających wpływ na rozwój naszej małej ojczyzny.
Udział w szkolnym konkursie fotograficznym „Biłgoraj w obiektywie” związanym z regionem, w którym mieszkamy, historią, przyrodą, tradycją lub kulturą.
Czerwiec
Wykonanie folderów, albumów, gazetek, wystaw; prezentacja pozostałym uczniom w szkole, rodzicom, gościom itp. Prezentacja podsumowująca innowację.
Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
- rozbudzą i rozwiną wrażliwość estetyczną oraz swoje indywidualne zdolności twórcze,
- będą kreatywni, odkryją przyjemność tworzenia,
- będą autorami oryginalnych prac prezentowanych na gazetkach,
- wzrośnie ich motywacja do wysiłku i uczenia się,
- poszerzą swoją wiedzę i wzrośnie ich samoocena,
- poznają historię, zabytki, miejsca pamięci narodowej, symbole, legendy, postacie, tradycje swojej miejscowości, okolicy i kraju,
- będą dzielić się swoją wiedzą w zakresie tematyki regionalnej z innymi,
- będą efektywnie współpracować w grupie,
- będą kształtować postawę patriotyczną i obywatelską oraz postawę poszanowania tradycji i kultury własnego regionu, a także innych kultur i ich tradycji.
Wpływ na pracę szkoły:
- podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez zaangażowanie dzieci w proponowane zadania,
- rozwój emocjonalny dzieci,
- współpraca z rodzicami,
- promocja szkoły w środowisku lokalnym.
Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- obserwację uczniów podczas prowadzonych zajęć,
- na stronie internetowej szkoły zamieszczone zostaną zdjęcia i prace dzieci,
- zostaną przeprowadzone rozmowy z dziećmi odnośnie realizacji innowacji,
- zostanie przeprowadzony wywiad z rodzicami odnośnie realizacji innowacji,
- zostanie przeprowadzony konkurs wiedzy.
Analiza wyników konkursu, przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy.
Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z aktywizowania u najmłodszych dzieci postaw patriotycznych oraz rozbudzanie w nich zainteresowania historią i przyrodą najbliższej okolicy, miasta, regionu oraz państwa.