|
|
W trakcie innowacji, „Jakim powietrzem oddychamy w naszym mieście?” uczniowie wykonują prace laboratoryjno-doświadczalne. W pracowni chemicznej pod czujnym okiem nauczyciela chemii p. Patrycji Kozakiewicz, wykonali doświadczenie, dotyczące działania dwutlenku siarki (SO2) na rośliny zielone. Po jego przeprowadzeniu młodzież sformułowała wniosek mówiący o konieczności ograniczenia emisji dwutlenku siarki (SO2, głównego sprawcy kwaśnych deszczy. Jego zbyt duże stężenie zwiększa ryzyko wymierania naszych lasów.
Badania biologiczno-doświadczalne
W trakcie innowacji, „Jakim powietrzem oddychamy w naszym mieście?” uczniowie wykonują prace biologiczno-doświadczalne. Samodzielnie w domu wykonywali badanie zawartości pyłów w spalinach samochodowych. Doświadczenie polegało na zbliżeniu lekko zwilżonego wacika do gazów wydobywających się z rury spalinowej. Uczniowie zapisywali obserwacje, że na waciku pojawiają się szare zanieczyszczenia.
Drugim doświadczeniem było badanie wpływu spalin na kiełkujące nasiona roślin. Na wykiełkowane nasiona rzeżuchy uczniowie wprowadzali gazy spalinowe i szczelnie zamykali woreczkiem. Po pewnym czasie rzeżucha w woreczku uległa zżółknięciu.
Celem doświadczeń było pokazanie, że spaliny samochodowe zawierają toksyczne produkty spalania benzyny. Ma to ujemny wpływ na rośliny zielone, ponieważ toksyczne gazy zahamowują proces fotosyntezy. Uczniowie stwierdzili, że aby dbać o czystość naszego powietrza należy korzystać z komunikacji zbiorowej, jeździć na rowerze lub poruszać się pieszo.
|