Jak nie wyhodować LENIA?

Dziś chce Wam zaproponować nowa misję wychowawczą!!! Wiadomo, że dzieci w domu pomagać muszą. Po pierwsze dlatego, że nie chcemy wychować dzieci nie zaradnych życiowo, które z chwilą opuszczenia rodzinnego domu, z gotowania mają opanowaną ewentualnie wodę w czajniku elektrycznym, a w kwestii prania to wiedzą gdzie jest pralka w domu lub pralnia chemiczna w mieście. Mamy obowiązek  wychować dziecko tak, aby życiu nie było pośmiewiskiem, osobą z dwiema lewymi rękami”, fajtłapą. Po drugie dlatego, że nie może być tak, że mama i tata podpierają się nosem obsługując dzieci, które w domu czują się jak gwiazdy wielkiego formatu” w czterogwiazdkowym hotelu. Dzieci powinny dbać nie tylko o swoją przestrzeń, ale i z wiekiem przejmować coraz trudniejsze prace domowe i wspierać Was rodziców w codziennym życiu. Poniżej znajdują się  podpowiedzi co dzieci mogą lub wręcz powinny robić w domu oraz jak je doceniać (50 zdań, które warto mówić dziecku), by przyszłości chętniej podejmowały się zleconym przez Was zadaniom,  a ich poczucie własnej wartości rosło. Sprawdźcie, dla własnej ciekawości, czy obowiązki Waszych dzieci mieszczą się w ich przedziale wiekowym. Jeśli nie, może warto wykorzystać obecny czas na usamodzielnianie Waszych pociech. Życzę powodzenia i nowych sukcesów wychowawczych. 

Przykładowe obowiązki dzieci:

3 lata

§  zbieranie swoich zabawek

§   samodzielne mycie zębów

§  wkładanie wyznaczonych ubrań do pralki lub kosza

§  ubieranie się

§  przypinanie prania spinaczami

§  pomoc w karmieniu zwierzaków

4- 5 lat

§  ścieranie kurzu

§   sprzątanie ze stołu

§  ścieranie rozlanych płynów

§   zmiana pustej rolki po papierze toaletowym

§  odkładanie zabawek na miejsce

§  nakrywanie do stołu

§   wyciąganie zakupów z toreb

§  ścielenie swojego łóżka

§  odkurzanie podłóg

6 - 8 lat

§  opróżnianie i załadowanie zmywarki

§  rozwieszanie i składanie prania

§  łączenie par skarpetek

§  podlewanie kwiatów

§  ścieranie kurzu

§  zamiatanie podłóg

§  mycie naczyń

§  pomoc w ogródku (grabienie liści itp.)

9 - 11 lat

§  wyjście do sklepu

§  pomoc w przygotowaniu obiadu (obieranie i krojenie warzyw)

§  wyrzucanie śmieci

§  odkurzanie

§  nastawianie prania w pralce

§   obsługa zmywarki

§  przyszywanie guzików, cerowanie

§  mycie samochodu

§  wyprowadzanie psa

§   samodzielna pobudka (z budzikiem)

12 lat i więcej

§  opieka nad rodzeństwem

§  sprzątanie kuchni i łazienki

§  samodzielne przygotowywanie posiłków (np. sałatka, jajecznica, zupa, ciasto itp.)

§  mycie podłóg, okien

§  robienie zakupów z listą

§  malowanie ścian pod okiem dorosłego

§  prasowanie

Powrót


50 zdań, które warto mówić dziecku!!!

OKAZYWANIE WSPARCIA

Ufam Ci!

Wierzę w Ciebie!

Szanuję Twoją decyzję.

To nie jest takie łatwe, ale wiem, że się Ci uda.

Robisz to dobrze.

Jak tego dokonałeś?

Pokaż mi jak to robisz!

Robisz to lepiej niż poprzednio. Jesteś w tym coraz lepszy!

Wydaje mi się, że robisz to dobrze.

DOCENIANIE WYSIŁKU  I WŁOŻONEGO TRUDU

Widzę, że pracowałeś ciężko, aby to osiągnąć.

Widzę, jak dużo wysiłku w to wkładasz. Trzymaj tak dalej!

Włożyłeś w to dużo

Podoba mi się, jak to robisz.

Ile czasu Ci to zajęło? Świetna robota!

Wiem, ile Ciebie to kosztowało.

Musiałeś to dobrze zaplanować, aby osiągnąć taki efekt.

Gratuluję! Twój wysiłek się opłacił.

OKAZYWANIE RADOŚCI ZE WSPÓLNIE SPĘDZONEGO CZASU

Czas, który razem spędziliśmy jest dla mnie bardzo cenny.

Już nie mogę się doczekać, aż to powtórzymy.

Jesteś kimś bardzo interesującym.

Bardzo dobrze się z Tobą bawiłem!

Jestem szczęśliwy, gdy spędzamy razem czas.

Dobrze się czuję, gdy jesteś blisko.

ANGAŻOWANIE W OPINIOWANIE

Jak się Ci wydaje?

Dobrze się z tym czujesz?

Co Ci się w tym najbardziej podoba?

Co o tym myślisz?

Podoba się Tobie to jak wyszło?

Jak myślisz, wyszło lepiej niż poprzednim razem?

Jak się w związku z tym czujesz?

DOCENIANIE POMOCY I WKŁADU

Dziękuję za pomoc przy...

Dziękuję za to, co zrobiłeś.

Dziękuję za Twoją pomoc.

Dziękuję, że mnie rozumiesz.

Bardzo mi pomagasz, jestem Ci wdzięczny.

Jesteś świetnym pomocnikiem!

Dzięki Twojej pomocy zajmie mi to mniej czasu.

Dzięki Twojej pomocy wszystko jest już posprzątane.

DOCENIANIE TEGO CO WIDZISZ

Wow! Ale czysty pokój!

Jak świetnie, że łóżko jest pościelone.

Jakich ładnych kolorów używasz.

Widzę, że się mocno wysiliłeś.

Sam tego dokonałeś! Gratuluję!

WYRAŻANIE EMOCJI

Bardzo lubię robić to z Tobą.

Jestem szczęśliwy, gdy zostaję z Tobą w domu.

Myślę, że jesteśmy dobrym zespołem.

Lubię, gdy to mówisz.

Jestem szczęśliwy, że Ciebie mam.

Czuję się dobrze, gdy mi pomagasz.

Powrót


Pomysły na zabawy bez telewizora

Zimno, ciepło, gorąco - chyba znana wszystkim, a może nieco zapomniana zabawa, w której jedna osoba chowa jakiś nieduży przedmiot (może to być maskotka, autko, piłeczka), pozostałe osoby muszą go odnaleźć. Ten kto schował "skarb“ daje wskazówki stopniując słowa - zimno, ciepło, informując poszukiwaczy, czy są blisko (ciepło, cieplej, gorąco), czy daleko (zimno, mróz). Ten kto odnajdzie skarb chowa go i zabawa zaczyna się odnowa.

Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy - w tej zabawie im więcej uczestników, tym lepiej. Jedna osoba, nazywana Babą-Jagą, stoi w pewnej odległości od pozostałych odwrócona tyłem lub z zakrytymi oczami i wypowiada słowa: raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy, w czasie których gracze biegną w jej kierunku. Gdy skończy mówić, odsłania oczy lub odwraca się do uczestników, a ci nieruchomieją – nie mogą się poruszać, mówić i śmiać się. Baba Jaga stara się ich rozśmieszać. Jeżeli ktoś się poruszy lub zaśmieje, musi wrócić na linię startu. Po chwili Baba Jaga znów zakrywa oczy i cykl się powtarza. Celem w zabawie jest dotarcie do Baby Jagi, gdy ona nie patrzy i dotknięcie jej. Zwycięzca zajmuje jej miejsce.

Zabawa w chowanego – tej zabawy nikomu nie trzeba rekomendować. Dzieci ją uwielbiają. Jeśli macie w domu więcej miejsca i dużo zakamarków, zabawa w chowanego będzie super pomysłem.

"Zrób to sam”  - to propozycje dla bardziej aktywnych maluchów (wyciszają) i małych artystów. Możecie lepić z masy solnej, plasteliny, malować farbami, kredkami, rękami, robić wycinanki z papieru kolorowego i wiele innych. Generalnie do takich zabaw możecie wykorzystać mnóstwo rzeczy, które są w domu. Np. makaron będzie idealny na biżuterię, a papierowe talerzyki czy opakowania po jajkach mogą zamienić się w stworki, kartonowe pudełka w domki, autka, robota i co jeszcze tylko wyobraźnia wam podpowie. Możecie w dowolnej technice stworzyć panią jesień, zimę albo ulubioną postać z bajki!

Tanecznym krokiem – z podkładem muzycznym lub bez możecie wspólnie poruszać się do ulubionych piosenek i melodii. W wersji dla odważniejszych rodziców (mniej wrażliwych słuchowo) możecie włączyć sekcję instrumentalną z wykorzystaniem sprzętów kuchennych (garnki mają świetną akustykę). Dzieci będą zachwycone, sąsiedzi nieco mniej. Zorganizujcie konkurs taneczny albo konkurs piosenki. Nagrodą może być korona, medal, dyplom (oczywiście zrobiony własnoręcznie) albo pyszne małe co nieco.

Domowy klub fitness – w mediach alarmują o pladze otyłości u dzieci. Waszej rodziny nie będzie to dotyczyć, jeśli postawicie na ruch. Czas na trochę wspólnych ćwiczeń fizycznych - połączycie przyjemne z pożytecznym, a maluchy będą zachwycone. Pokażcie dziecku kilka prostych figur z aerobiku, zachęćcie też, aby dziecko zaproponowało swoje ćwiczenia, które wykonacie. Na pewno będzie wesoło.

Kalambury – w tej zabawie za pomocą gestów musimy pokazać np. tytuł bajki, postać z bajki, czynność, zwierzątko.

Wspólne gotowanie - zaproponujcie dzieciom wspólne pieczenie babeczek, zróbcie owocowe szaszłyki i nie przejmujcie się, jeśli mały mistrz kuchni nieco nabrudzi. Z przygotowanych wspólnie specjałów możecie urządzić przyjęcie domowe.

Zabawa w doktora - jak oswoić lęk przed wizytą u lekarza? Najlepiej poprzez zabawę. Zabawa w doktora jest doskonałym sposobem na takie przezwyciężanie lęków. Dziecko dowiaduje się, do czego służą poszczególne przyrządy lekarskie i wciela się w rolę lekarza.

Wspólne czytanie – o korzyściach z czytania nie trzeba nikogo przekonywać. Przytoczymy zaledwie najważniejsze z nich. Czytanie zaspokaja wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, a przy tym przynosi ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia. Dzięki czytaniu dziecko poszerza swoje słownictwo, używa bogatszego i piękniejszego języka. Wybierzcie wspólnie książkę, usiądźcie wygodnie i przenieście się w świat bajek i niezwykłych przygód.

Budowanie z klocków - należy do ulubionych zabaw całej rodziny. Proste konstrukcje, wysokie wieże, fosy, w tej zabawie ogranicza nas tylko wyobraźnia. Ponadczasowe klocki dzięki ogromnej różnorodności są nieustającym źródłem inspiracji do zabawy zapewniając wszechstronny rozwój dziecka. Zabawa klockami ćwiczy emocje, stymuluje wyobraźnię, rozwija logiczne i przestrzenne myślenie dziecka, jest dobrym treningiem na koncentrację uwagi.

Zabawa w teatr- zamieńcie się rolami: maluchy niech będą rodzicami, a wy ich dziećmi. Uwaga: w tej zabawie możecie zobaczyć, jak odbierają was dzieci. Tym bardziej warto podjąć wyzwanie. Możecie również wcielić się w postaci ulubionych bajek, stworzyć własną bajeczkę. Warto pamiętać, aby dać dziecku przewodzić w zabawie. Słuchać jego pomysłów i zachęcać do inicjowania nowych scenariuszy i pomysłów.

Państwa Miasta – kto z nas nie pamięta tej gry z dzieciństwa. Świetnie sprawdza się nawet teraz, w erze komputerów i smartfonów.

Planszówki - świetnie sprawdzą się zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dorosłych. Jest to zabawa, która łączy pokolenia!

Nakręćcie „prawdziwy” film! -  aby lepiej się wczuć, możecie wcześniej przygotować profesjonalny scenariusz!

 Maraton filmowy! - nie zapomnijcie o przekąskach i ciepłych kocach :)

Powrót


Jak sobie radzić ze złością

Obecna sytuacja wywołuje wiele trudnych emocji: strach, frustrację, złość, niepokój, stres, zagubienie, irytacje, przygnębienie i tęsknotę za tym jak było przed epidemią. Przeżywanie takich emocji jest zrozumiałe i naturalne, ale może zdarzać się, że ,,biorą nad nami górę i przestajemy kontrolować swoje zachowanie. Gdy tak się dzieję te trudne emocje uderzają w bliskich, którzy są obok, przez co oni też uruchamiają swój ,,trudny pakiet emocjonalny. Żeby uniknąć przykrej i napiętej atmosfery w domu. Poniżej  znajduje się zastaw porad jak radzić sobie z trudnymi emocjami, który ułatwi funkcjonowanie i samokontrolę.

1.   Weź głęboki oddech
Oddychaj głęboko i świadomie. Przedłużaj wdech: policz do dziesięciu, postaraj się o skupienie. Musisz zdać sobie sprawę, że denerwujesz się za bardzo i możesz przekroczyć granicę. Przecież wcale tego nie chcesz. To bardzo trudna chwila, ale czas, który dajesz sobie na opanowanie, jest bezcenny.

2.   Porozmawiaj ze sobą
Czy to, co robisz (krzyczysz, chcesz uderzyć, bijesz), jest konieczne? Czy osiągniesz to, co chcesz osiągnąć? Chwyć się myśli: „Kocham moje dziecko i nie chcę wyrządzić mu krzywdy”. Powód sporu z perspektywy czasu pewnie wyda Ci się zupełnie nieważny, ale twoje dziecko zapamięta ten moment jako traumatyczny.

3.   Zmień scenografię
Wyjdź do innego pomieszczenia, na zewnątrz, zamknij oczy: zerwij kontakt wizualny z przestrzenią, w której doświadczasz skrajnych emocji. Fizycznie oddziel swoją złość od sytuacji, która ja wywołała.

4.   Bądź szczery
Powiedz dziecku, że jesteś zły, zdenerwowany, a za twoje wzburzenie odpowiadają silne emocje. Dziecko powinno mieć świadomość tego, co i dlaczego przeżywasz, także jeśli jest małe. Niech widzi, że starasz się poradzić sobie z negatywnymi emocjami, próbujesz znaleźć rozwiązanie – z czasem nauczy się naśladować Ciebie wtedy, kiedy samo ich doświadczy. Jeśli będziesz działać impulsywnie, agresywnie – ono także będzie tak reagować.

5.   Daj sobie czas
Jeśli tylko możesz, powiedz dziecku: „Teraz jestem zły, porozmawiamy o tym wieczorem”. W tym czasie ochłoniesz i nabierzesz perspektywy.

6.   Odreaguj
Idź pobiegać, odkurz mieszkanie albo pozmywaj naczynia. Daj upust swoim emocjom, ale skanalizuj je w pożyteczny i nieagresywny sposób.

7.   Poproś o pomoc
Opowiedz bliskiej osobie o tej sytuacji. Szukaj wsparcia, poproś o pomoc partnera, dziadków, koleżankę. Rozmowa pomoże dać ujście emocjom lub nawet przyniesie rozwiązanie problemu.

8.   Ustal plan
Jeżeli twoje dziecko jest wystarczająco duże, spróbuj ustalić z nim, co wspólnie zrobicie, żeby nie dopuścić do podobnej sytuacji w przyszłości, a jeśli do niej dojdzie: jak się wtedy zachowacie. Trzymaj się tego.

9.   Otwórz się na siebie
Kiedy ochłoniesz, przyjrzyj się sobie i zastanów: dlaczego tak reagujesz? Czy dziecko zrobiło coś naprawdę strasznego? A może jesteś czymś zmęczony, przytłaczają cię problemy w pracy? Czy dzieje się w twoim życiu coś, co sprawia, że jesteś w słabszej kondycji psychicznej? Pamiętaj! Nie jest łatwo wejść w posiadanie dużych zasobów cierpliwości od zaraz; wynikają one z przede wszystkim z dobrego stanu psychofizycznego. Jeśli jesteś zmęczony, zestresowany, doświadczasz negatywnych emocji w związku z pracą czy relacją z partnerem, w naturalny sposób jesteś bardziej podatny na złość i agresję, a twoje podminowanie udziela się bliskim. Zwrócenie się przeciwko dziecku może także wynikać z sytuacji, w której poświęcasz mu całe swoje życie i nie masz chwili dla siebie; łatwo wówczas popaść we frustrację. Źródłem cierpliwości jest miedzy innymi codzienna troska o siebie: sen, wypoczynek, ruch, dobre odżywianie, samorealizacja i pielęgnowanie relacji z innymi ludźmi.

 

Powrót


Bezpieczeństwo dzieci w sieci

W dniu dzisiejszym chciałabym zwrócić uwagę Państwa na bezpieczeństwo dzieci w Internecie. W związku z zaistniałą sytuacją nasze dzieciaczki spędzają dużo czasu przed komputerem (odrabiają zadania, rozwiązują testy i quizy, oglądają przesyłane filmy). Ze względu na ograniczone możliwości spotykania się ze znajomymi, kolegami, z ograniczeniem opuszczania domu, często przenoszą swoje życie do Internetu. Daje im to duże możliwości rozwoju i kontaktu z innymi, ale niestety niesie też wiele zagrożeń. Musimy mieć świadomość, że potrzebna jest nasza kontrola, ponieważ nieodpowiednie treści mogą mieć negatywny wpływ na rozwój i psychikę dzieci i młodzieży. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przygotowała kampanię „Chroń dziecko w sieci”, która ma na celu przestrzec rodziców przed konsekwencjami kontaktów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze szkodliwymi treściami w Internecie i wskazać im, jak ograniczyć ryzyko takich kontaktów. Poniżej przesyłam link, pod którym znajdą Państwo omówienie problemu, gotowe zasady korzystania z Internetu i konkretne rozwiązania.

http://www.dzieckowsieci.pl/


Koronawirus. Jak radzić sobie ze stresem w czasie epidemii?

Każdego dnia z mediów  trafiają do nas informacje o  nowych zakażeniach koronawirusem. Każdy z nas w różnoraki sposób reaguje na te wiadomości. Na nasze gorsze samopoczucie wpływa również wprowadzenie stanu epidemicznego w Polsce, który skutkuje wieloma ograniczeniami oraz pytaniami: Jak długo jeszcze? Ile osób się zakazi? Czy kwarantanna pomoże? Poniżej znajduje  link do ciekawego artykułu, w którym znajdziecie ważne zasady jak postępować, by zminimalizować u siebie i bliskich lęk oraz stres przed tym co się teraz dzieje w Polsce i na świecie.  

https://twojezdrowie.rmf24.pl/choroby/koronawirus-covid-19/news-koronawirus-jak-radzic-sobie-ze-stresem-w-czasie-pandemii,nId,4388471

Ważnym elementem redukującym stres jest relaksacja. Jej celem jest opanowanie uczucia lęku, uzyskanie psychicznego i fizycznego odprężenia. Olbrzymią zaletą technik relaksacyjnych jest możliwość samodzielnego ich stosowania,
w dowolnym miejscu i czasie, tym samym pomagają one uzyskać przekonanie o większej możliwości panowania nad sobą.

 

 

Powrót


Porady i konsultacje pedagoga i psychologa szkolnego

Z uwagi na zaistniałą sytuację,  uruchamiamy telefoniczną formę kontaktu z psychologiem i pedagogiem szkolnym dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Potrzebujesz porady, konsultacji czy wsparcia psychologiczno – pedagogicznego?

ZADZWOŃ.

Psycholog Joanna Cudziło – Gil
tel. 695 519 480

Poniedziałek 9.00 – 14.00

Środa 8.00-12.00

Pedagog – Magdalena Pikul
tel. 782 186 273

Poniedziałek 9.00-13.00

Wtorek 9.00-12.00

Środa 9.00-13.00

Czwartek 8.00-11.00

Piątek 9.00-13.00

Przypominamy również o możliwości kontaktu przez dziennik elektroniczny Librus.

Powrót


CZEGO DZIECI NAM NIE MÓWIĄ...

1.   Nie krzycz na mnie. Boję się wtedy Ciebie i myślę, że skoro na mnie krzyczysz to ze mną musi być coś nie tak.

2.   Słuchaj mnie. Kiedy opowiadam Ci o tym, co dla mnie ważne, patrz mi w oczy. Czuję wtedy, że ja i moje sprawy są dla Ciebie ważne.

3.   Pozwól mi dorastać w moim własnym tempie. Nie zmuszaj mnie do robienia rzeczy, na które jeszcze mam czas. Pamiętaj, że jestem dzieckiem i najlepiej odkrywam świat poprzez zabawę.

4.   Uwielbiam, kiedy spędzasz ze mną czas. Jesteś w dobrym humorze, bawisz się ze mną, śmiejemy się i tworzymy piękne wspomnienia, do których jako dorosły będę z przyjemnością wracał.

5.   Nie porównuj mnie do rodzeństwa czy rówieśników. Czuję się wtedy gorszy, a tak bardzo potrzebuję Twojej akceptacji.

6.   Przytul mnie kiedy jest mi smutno. Pozwól mi płakać. Nie mów mi, że chłopcy nie płaczą, że jestem beksą i że powinienem być w dobrym nastroju. Moje uczucia są prawdziwe. Tak samo jak Twoje.

7.   Naucz mnie dbania o swoje potrzeby. Wyśpij się, odpocznij, realizuj swoje zainteresowania, spotykaj się z przyjaciółmi. Pokaż mi, że bycie rodzicem i spędzanie czasu z dzieckiem może być źródłem radości. Naprawdę nie chcę widzieć jak cierpisz i poświęcasz się dla mnie, a później jesteś zdenerwowany i sfrustrowany. Martwię się wtedy, że to przeze mnie.

8.   Bądź przy mnie kiedy się boję. Nie wyśmiewaj się z moich dziecięcych lęków. Powiedz mi, że też kiedyś bałeś się ciemności i pozwól mi trzymać latarkę przy poduszce.

9.   Kochaj mnie dlatego, że jestem. Nie dlatego, że szybko biegam, recytuję wiersze i jestem „grzeczny”. Kochaj mnie także wtedy kiedy popełniam błędy i potrzebuję Twojego wsparcia. Potrzebuję być pewny, że kochasz mnie także wtedy kiedy coś mi nie wyjdzie.

10.               Okazuj miłość swojemu partnerowi/ partnerce. To od Was uczę się rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz zrozumienia czym jest prawdziwa miłość.

11.               Pamiętaj, że najprawdopodobniej przejmę Twoje przekonania o mnie samym, o innych ludziach,
o życiu. Znajdź czas, aby zastanowić się, czy Twoje przekonania są prawdziwe i czy będą mi służyć. Jeżeli myślisz, że ludzie są źli i wykorzystują innych, w życiu będzie mi trudniej i będę nieufny.

12.               Wiem, że kochasz mnie i starasz się dla mnie ze wszystkich sił. Pokaż mi, że gorsze dni i drobne potknięcia są częścią życia. Wyciągnij wnioski, zadbaj o swoje samopoczucie i wybacz sobie. Dzięki temu nauczę się reagować podobnie.

13.               Uśmiechaj się do mnie. Twój szczery uśmiech działa na mnie kojąco. Czuję się wtedy bezpieczny i kochany.

Źródło: Pracownia Dobrych Relacji Patrycja Juszkat

Powrót