„Chcę być kimś! czyli jak osiągać cele w czasach, gdy wszyscy dookoła mają wywalone"

Okres dojrzewania, wiek młodzieńczy, czy jak ktoś woli ,,wiosna życia" to niesamowicie piękny, ale i bardzo trudny czas, w którym uczysz się być sobą, dokonywać właściwych wyborów. Aby lepiej zrozumieć siebie polecam serię 3 książek "Chcę być kimś!", która swoją treścią pyta, odpowiada, prowokuje do myślenia i działania. Rozwiązuje problemy, kiedy trzeba daje przysłowiowego "kopa" i zmienia sposób podejścia do życia. Tak by po przeczytaniu młody człowiek zrozumiał siebie i raz na zawsze zapamiętał, że JEST WYJĄTKOWY i ma prawo odnieść sukces! Oczywiście przy swoim zaangażowaniu.

Książki poruszają szalenie istotne na progu dojrzałości kwestie, takie jak: poczucie własnej wartości, indywidualizm,  zarządzanie sobą w czasie, planowanie działań, relacje, bariery, czy też radzenie sobie ze stresem. Każda z części zawiera cztery z szesnastu obszarów budowania osobowości nastolatka, które autor - Michał Zawadka wyodrębnił na podstawie warsztatów z dziesiątkami tysięcy młodych ludzi w całej Polsce.

Część I

- Kim jestem - Co myślisz o sobie i o świecie? Skąd się biorą i czym są Twoje dogmaty? Jak wpływa na Ciebie Twoja przeszłość, rodzina, znajomi, szkoła? Czy masz prawo to zmienić? Jak zbudować swoją misję i zasady?

- Wiara w siebie - Jak zbudować poczucie własnej wartości? W jaki sposób uwierzyć w siebie? W jaki sposób działać, żeby nie podcinać sobie skrzydeł?

- Samodyscyplina - Jak określić swoje nawyki? Czy są dobre czy złe? Jak bardzo zależy od nich Twoja przyszłość? Czy możesz je zmienić i jak to zrobić? Jakie konsekwencje niesie za sobą wytrwałość w działaniu?

- Indywidualność - Jak zawalczyć o siebie w grupie? Jak nie bać się hejtu? Jak się wyróżnić? Jak budować swoją pozycję w szkole, w domu, wśród znajomych? Jak dogadać się z rodzicami? Jak asertywnie wypowiedzieć własne zdanie?

Część II

- Cele - Jak wyznaczać priorytety w działaniu? Jak efektywnie zamieniać plany w zaplanowane działanie? Jak prawidłowo wyznaczać cele? Dlaczego warto zapisać marzenia?

- Czas - Jak zarządzać sobą w czasie? Jak połączyć siebie, czas i działanie? Czy możesz zaoszczędzić minimum godzinę dziennie? Jakie są sposoby odliczania czasu? Jak spełnić swoje marzenia w 15 minut dziennie?

- Proaktywność - Jak panować nad swoimi reakcjami i jak działać po swojemu? Dlaczego warto wybrać pozycję gracza, a nie pionka? Jak podejmować aktywne decyzje? Co się znajduje pomiędzy akcją a reakcją?

- Pieniądze - Dlaczego pieniądze są ważne? Czy dają niezależność? Jaką wartość tworzą w życiu? Budują czy niszczą? Jaki wpływ na ich zarabianie i pomnażanie ma Twoje podejście do nich?

Część III

- Relacje - Jak dzięki relacjom zadbać o swój sukces? Co zrobić, żeby Ci ufano? Jak zatroszczyć się o swoją pozycję każdego dnia? Jak być wartościowym partnerem do wspólnych działań? Jak dbać o swoje przyjaźnie? Co robić, żeby dobrze o Tobie mówili? Jak zamienić kłótnie w porozumienie? Jak naprawiać relacje, kiedy coś pójdzie nie tak?

- Bariery - Jak wpływa na Ciebie Twoje myślenie? Czy Twoje wyniki zależą od Ciebie? Czy masz wpływ na swoje życie? Jak przekuć przegraną w wygraną? Jak poradzić sobie ze strachem? Co możesz osiągnąć poprzez zmianę myślenia?

- Komunikacja - Co kryje się między słowami? Co jest ważniejsze od mówienia? Co robić, żeby inni nas słuchali? Jak słuchać, żeby zrozumieć innych? Co jest ważne w wystąpieniach publicznych? Jak poradzić sobie ze stresem? Skąd się biorą nieporozumienia? Jak przekonać innych do swoich słów?

- Autorytety - Czy starszy ma zawsze rację? Co sprawia, że człowiek jest wartościowy? Kogo warto naśladować? Jak rozpoznać tych, których należy unikać? Czy trzeba w życiu być superbohaterem? Co się dzieje z marzeniami z dzieciństwa?

Ostatnia czwarta część "Chcę być kimś!" dołączy do bestsellerowych poprzedniczek już wkrótce!

Autor: Michał Zawadka

Grafika: Katarzyna Buk

Wydawnictwo: MindDream

Artykuł pobrany ze strony  http://psychologszkolny.pl/chce-byc-kims-czyli-jak-osiagac-cele-w-czasach-gdy-wszyscy-dookola-maja-wywalone/

Powrót


Owce w sieci

Wiele czasu spędzacie przed komputerem, dlatego chcę Wam pokazać kreskówki, które pokazują, jak właściwie zachować się korzystając z dobrodziejstw Internetu. „Owce w Sieci” odwołują się do klasycznej opowieści o walce dobra ze złem. Opowieści odzwierciedlają współczesną kulturę dziecięcą i młodzieżową, obecny styl życia. Zakończenie każdej bajki zawiera morał, mówiący, jak uniknąć zagrożeń.

 „Bez kożuszka” -  kreskówka, która przestrzega nas przed publikacją nieodpowiednich zdjęć i nagrań w Internecie. Pokazuje, jakie mogą być konsekwencje takich zachowań. Zachęcam do obejrzenia bajki:

https://www.youtube.com/watch?v=koKXTaiPvKI

„Tajemniczy przyjaciel” kreskówka, która przestrzega przed „groomingiem”, czyli uwodzeniem dzieci przez Internet. Pokazuje nam, jakie zachowania osób poznanych w sieci powinny nas zaniepokoić.

https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_02.mp4

„Białe owce kreskówka, która przestrzega nas przed dyskryminacją i rasizmem w sieci.

https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_03.mp4

„Nie tańcz z wilkami” kreskówka, która przestrzega przed umieszczaniem fotografii i nagrań wideo. Pokazuje nam jakie mogą być konsekwencja umieszczania zdjęć w Internecie.

https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_04.mp4

„Dziewięćdziesiąt dziewięć” kreskówka, która ukazuje nam , czym są łańcuszki szczęścia.

https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_05.mp4

„Bekanie” kreskówka, która pokazuje, że Internet zawsze pamięta twoje błędy z przeszłości.

https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_06.mp4

„Mała miss Anoreksja” w tej kreskówce możemy się przekonać, że nie wszystkie przepisy na urodę umieszczone w Internecie są skuteczne.

https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_07.mp4

„Zemsta” kreskówka pokazuje nam zachowanie cyberprzemocy nazywane cyberstalking, czyli prześladowanie w Internecie.
https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_08.mp4

„Papla” kreskówka pokazująca w jaki sposób dochodzi do wyłudzanie danych osobistych i informacji majątkowych – phishing.
https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_09.mp4

„Bal maskowy” kreskówka, która przypomina, że korzystając z Internetu czy urządzeń mobilnych nigdy nie wiemy, kto jest po drugiej stronie.
https://www.youtube.com/watch?v=ZVgqR4dEQ8c

„Tysiąc przyjaciół” kreskówka pokazuje, czym są wirtualne przyjaźnie.

https://www.youtube.com/watch?v=oGQGk4HyLqw

„Cudza Komórka” kreskówka mówiąca, żeby szanować prywatność swojego przyjaciela, etykieta zachowań podczas rozmów przez komórkę.
https://www.youtube.com/watch?v=yEW5Jqn0sLE

„Głupek” kreskówka, która pokazuje czym są wirtualne szykany - cyberbullying, fałszywy profil.
https://www.youtube.com/watch?v=uMRCFHfLvKw

„Koszyk z zakupami” kreskówka, która przestrzega by robiąc zakupy przez Internet kupować tylko to, na co cię stać.

https://www.youtube.com/watch?v=_vtZ8C97pFg

„Zamęt w głowach” kreskówka, która pokazuje jakie są konsekwencję uzależnienia od gier komputerowych.  

https://www.youtube.com/watch?v=SXfLPd3FTiw

Powrót


 

2 kwietnia obchodzimy ŚWIATOWY DZIEŃ
ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU

Autyzm jest obecnie diagnozowany w Polsce u 1 na 100 dzieci i wpływa na życie całej rodziny. Dlatego tak ważna jest wiedza, akceptacja i zrozumienie.

Żeby mieć wiedzę i zrozumieć dzieci z autyzmem polecam artykuł na temat: „Jak widzi świat dziecko z autyzmem?”, który znajdziecie pod poniższym linkiem:

https://www.rodzice.pl/jak-widzi-swiat-dziecko-z-autyzmem/?fbclid=IwAR1PyuMET9CUr4204UiAPzCVSGAczdn55cdqK1Pj9W_RvyJIQepoOwzpAsM

A poniżej link do ciekawej animacji dla dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=QLv-dvLCgAg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR38MicyVoe4vR8RyI4Vxkhxyrcu-0PcIqzhUEJjG6vAJ2PYmIB6vqQ9WjE

Powrót