„Chcę być kimś! czyli jak osiągać cele w czasach,
gdy wszyscy dookoła mają wywalone"
Okres dojrzewania, wiek młodzieńczy, czy jak ktoś woli ,,wiosna
życia" to niesamowicie piękny, ale i
bardzo trudny czas, w którym uczysz się być sobą, dokonywać
właściwych wyborów. Aby lepiej zrozumieć
siebie polecam serię 3 książek "Chcę być kimś!", która swoją
treścią pyta, odpowiada, prowokuje do myślenia i działania.
Rozwiązuje problemy, kiedy trzeba daje przysłowiowego "kopa" i
zmienia sposób podejścia do życia. Tak by po przeczytaniu młody
człowiek zrozumiał siebie i raz na zawsze zapamiętał, że JEST
WYJĄTKOWY i ma prawo odnieść sukces! Oczywiście przy swoim
zaangażowaniu.
Książki poruszają szalenie istotne na progu dojrzałości kwestie,
takie jak: poczucie własnej wartości, indywidualizm,
zarządzanie sobą w czasie, planowanie działań, relacje, bariery,
czy też radzenie sobie ze stresem. Każda
z części zawiera cztery z szesnastu obszarów budowania
osobowości nastolatka, które autor - Michał Zawadka wyodrębnił
na podstawie warsztatów z dziesiątkami
tysięcy młodych ludzi w całej Polsce.
Część I
-
Kim jestem - Co myślisz o sobie i o świecie? Skąd się biorą i
czym są Twoje dogmaty? Jak wpływa na
Ciebie Twoja przeszłość, rodzina, znajomi, szkoła? Czy masz
prawo to zmienić? Jak zbudować swoją
misję i zasady?
-
Wiara w siebie - Jak zbudować poczucie własnej wartości? W jaki
sposób uwierzyć w siebie? W jaki sposób
działać, żeby nie podcinać sobie skrzydeł?
-
Samodyscyplina - Jak określić swoje nawyki? Czy są dobre czy
złe? Jak bardzo zależy od nich Twoja przyszłość? Czy możesz je
zmienić i jak to zrobić? Jakie konsekwencje niesie za sobą
wytrwałość w działaniu?
-
Indywidualność - Jak zawalczyć o siebie w grupie? Jak nie bać
się hejtu? Jak się wyróżnić? Jak budować
swoją pozycję w szkole, w domu, wśród znajomych? Jak dogadać się
z rodzicami? Jak asertywnie wypowiedzieć własne zdanie?
Część II
-
Cele - Jak wyznaczać priorytety w działaniu? Jak efektywnie
zamieniać plany w zaplanowane działanie? Jak prawidłowo
wyznaczać cele? Dlaczego warto zapisać marzenia?
-
Czas - Jak zarządzać sobą w czasie? Jak połączyć siebie, czas i
działanie? Czy możesz zaoszczędzić minimum godzinę dziennie?
Jakie są sposoby odliczania czasu? Jak spełnić swoje marzenia w
15 minut dziennie?
-
Proaktywność - Jak panować nad swoimi reakcjami i jak działać po
swojemu? Dlaczego warto wybrać pozycję gracza, a nie pionka? Jak
podejmować aktywne decyzje? Co się znajduje pomiędzy akcją a
reakcją?
-
Pieniądze - Dlaczego pieniądze są ważne? Czy dają niezależność?
Jaką wartość tworzą w życiu? Budują czy niszczą? Jaki wpływ na
ich zarabianie i pomnażanie ma Twoje podejście do nich?
Część III
-
Relacje - Jak dzięki relacjom zadbać o swój sukces? Co zrobić,
żeby Ci ufano? Jak zatroszczyć się o swoją pozycję każdego dnia?
Jak być wartościowym partnerem do wspólnych działań? Jak dbać
o swoje przyjaźnie? Co robić, żeby dobrze o Tobie mówili? Jak
zamienić kłótnie w porozumienie? Jak
naprawiać relacje, kiedy coś pójdzie nie tak?
-
Bariery - Jak wpływa na Ciebie Twoje myślenie? Czy Twoje wyniki
zależą od Ciebie? Czy masz wpływ na swoje życie? Jak przekuć
przegraną w wygraną? Jak poradzić sobie ze strachem? Co możesz
osiągnąć poprzez zmianę myślenia?
-
Komunikacja - Co kryje się między słowami? Co jest ważniejsze od
mówienia? Co robić, żeby inni nas słuchali? Jak słuchać, żeby
zrozumieć innych? Co jest ważne w wystąpieniach publicznych? Jak poradzić
sobie ze stresem? Skąd się biorą nieporozumienia? Jak przekonać
innych do swoich słów?
-
Autorytety - Czy starszy ma zawsze rację? Co sprawia, że
człowiek jest wartościowy? Kogo warto
naśladować? Jak rozpoznać tych, których należy unikać? Czy
trzeba w życiu być superbohaterem? Co się dzieje z marzeniami z
dzieciństwa?
Ostatnia czwarta część "Chcę być kimś!" dołączy do
bestsellerowych poprzedniczek już wkrótce!
Autor: Michał Zawadka
Grafika: Katarzyna Buk
Wydawnictwo:
MindDream
Artykuł pobrany ze strony http://psychologszkolny.pl/chce-byc-kims-czyli-jak-osiagac-cele-w-czasach-gdy-wszyscy-dookola-maja-wywalone/
Powrót
Owce w sieci
Wiele czasu spędzacie przed komputerem, dlatego chcę Wam pokazać
kreskówki, które pokazują, jak właściwie zachować się
korzystając z dobrodziejstw Internetu. „Owce w Sieci” odwołują
się do klasycznej opowieści o walce dobra ze złem. Opowieści
odzwierciedlają współczesną kulturę dziecięcą i młodzieżową,
obecny styl życia. Zakończenie każdej bajki zawiera morał,
mówiący, jak uniknąć zagrożeń.
„Bez kożuszka”
- kreskówka, która przestrzega
nas przed publikacją
nieodpowiednich zdjęć i nagrań w Internecie. Pokazuje, jakie
mogą być konsekwencje takich zachowań. Zachęcam do obejrzenia
bajki:
https://www.youtube.com/watch?v=koKXTaiPvKI
„Tajemniczy przyjaciel”
kreskówka, która przestrzega przed „groomingiem”, czyli
uwodzeniem dzieci przez Internet. Pokazuje nam, jakie zachowania
osób poznanych w sieci powinny nas zaniepokoić.
https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_02.mp4
„Białe owce”
kreskówka, która przestrzega nas przed dyskryminacją i rasizmem
w sieci.
https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_03.mp4
„Nie tańcz z wilkami”
kreskówka, która przestrzega przed umieszczaniem fotografii i
nagrań wideo. Pokazuje nam jakie mogą być konsekwencja
umieszczania zdjęć w Internecie.
https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_04.mp4
„Dziewięćdziesiąt dziewięć”
kreskówka, która ukazuje nam , czym są łańcuszki szczęścia.
https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_05.mp4
„Bekanie”
kreskówka, która pokazuje, że
Internet zawsze pamięta twoje błędy z przeszłości.
https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_06.mp4
„Mała miss Anoreksja”
w tej kreskówce możemy się przekonać, że nie wszystkie przepisy
na urodę umieszczone w Internecie są skuteczne.
https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_07.mp4
„Zemsta”
kreskówka pokazuje nam zachowanie cyberprzemocy nazywane
cyberstalking, czyli prześladowanie w Internecie.
https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_08.mp4
„Papla”
kreskówka pokazująca w jaki sposób dochodzi do wyłudzanie danych
osobistych i informacji majątkowych – phishing.
https://www.edukacja.fdds.pl/77c20b1c-901f-4a43-9713-5ca705d1eb24/Extras/owce_09.mp4
„Bal maskowy”
kreskówka, która przypomina, że korzystając z Internetu czy
urządzeń mobilnych nigdy nie wiemy, kto jest po drugiej stronie.
https://www.youtube.com/watch?v=ZVgqR4dEQ8c
„Tysiąc przyjaciół”
kreskówka pokazuje, czym są wirtualne przyjaźnie.
https://www.youtube.com/watch?v=oGQGk4HyLqw
„Cudza Komórka”
kreskówka mówiąca, żeby szanować prywatność swojego przyjaciela,
etykieta zachowań podczas rozmów przez komórkę.
https://www.youtube.com/watch?v=yEW5Jqn0sLE
„Głupek”
kreskówka, która pokazuje czym są wirtualne szykany -
cyberbullying, fałszywy profil.
https://www.youtube.com/watch?v=uMRCFHfLvKw
„Koszyk z zakupami”
kreskówka, która przestrzega by robiąc zakupy przez Internet
kupować tylko to, na co cię stać.
https://www.youtube.com/watch?v=_vtZ8C97pFg
„Zamęt w głowach”
kreskówka, która pokazuje jakie są konsekwencję uzależnienia od
gier komputerowych.
https://www.youtube.com/watch?v=SXfLPd3FTiw
Powrót
2 kwietnia obchodzimy ŚWIATOWY DZIEŃ
ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
Autyzm jest obecnie diagnozowany w
Polsce u 1 na 100 dzieci i wpływa na życie całej rodziny.
Dlatego tak ważna jest wiedza, akceptacja i zrozumienie.
Żeby mieć wiedzę i zrozumieć
dzieci z autyzmem polecam artykuł na temat: „Jak widzi świat
dziecko z autyzmem?”, który znajdziecie pod poniższym linkiem:
https://www.rodzice.pl/jak-widzi-swiat-dziecko-z-autyzmem/?fbclid=IwAR1PyuMET9CUr4204UiAPzCVSGAczdn55cdqK1Pj9W_RvyJIQepoOwzpAsM
A poniżej link do ciekawej animacji dla dzieci:
https://www.youtube.com/watch?v=QLv-dvLCgAg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR38MicyVoe4vR8RyI4Vxkhxyrcu-0PcIqzhUEJjG6vAJ2PYmIB6vqQ9WjE
Powrót