KONKURSY

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

PODSUMOWANIE KONKURSU CZYTELNICZEGO PRZYGODA Z LITERATURĄ POLSKICH PISARZY

W konkursie udział wzięli uczniowie klas I-III w dwóch kategoriach:

1.   Kategoria dla klas I -wykonanie pracy plastycznej - okładki książki na temat wybranej książki autorstwa polskich pisarzy.

Komisja konkursowa przyznała dyplomy i nagrody rzeczowe następującym uczniom:

KLASA IA

- Klimowicz Michał

- Gilowski Jakub

- Gliwa Natalia

- Wlizło Kacper

- Piróg Kaja

- Stempienik Emanuela

KLASA IB

- Kleban Kaja

- Kleban Iga

- Koman Lena

KLASA ID

- Kowalczuk Zuzanna

- Kulik Dominik

2.   Kategoria dla klas II-III – wykonanie teczki tematycznej – lapbook na

temat wybranej książki autorstwa polskich pisarzy.

Komisja konkursowa przyznała dyplomy i nagrody rzeczowe następującym uczniom:

KLASA IIA

- Bosak Hanna

- Furmanek Julia

- Jagodzińska Weronika

KLASA IIB

- Szcząchor Szymon

KLASA IIIB

- Zwiernik Olaf

- Swatowska Aleksandra

- Dyniec Aleksandra

- Szczepański Maciej

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie i mamy nadzieję, że nagrody, które otrzymają umilą im wakacyjny odpoczynek. Gratulujemy wszystkim nagrodzonym uczniom!


Wyniki Szkolnego Konkursu Czytelniczego „Czytelnik z Piątki na piątkę”

W 6 etapach zmagań czytelniczych wzięło udział 16 uczniów klas 5-8. Na każdym etapie uczestnik musiał wykazać się znajomością podanej wcześniej lektury.

Komisja konkursowa w składzie:

Dorota Margol – przewodnicząca

Grażyna Kotwis – członek

Bożena Jechalke– członek

brała pod uwagę ilość zdobytych punktów ze wszystkich napisanych testów. Nagrody przyznano uczniom, którzy przystąpili do 6 etapów i zdobyli największą ilość punktów.

I miejsce:

Jakub Furmanek kl. 6a – 75 pkt.

Dominika Szubiak kl. 6e – 75 pkt.

Anna Szubiak kl. 7a – 75 pkt.

II miejsce:

Ewelina Kupczak  kl. 5 b – 61, 5 pkt.

Gratulujemy!


Konkurs biblioteczny „Ekranizacja lektur szkolnych”

W ciągu dwóch pierwszych tygodni pozostawania w domu uczniowie mogli spośród proponowanych przez nauczycieli zajęć, wybrać uczestnictwo w konkursach bibliotecznych: „Przygoda z literaturą polskich pisarzy” – konkurs dla uczniów klas I – III oraz „Ekranizacja lektur szkolnych” – konkurs dla uczniów klas IV – VIII.

Uczniowie klas I mieli za zadanie przygotować pracę plastyczną – okładkę wybranej książki. Klasy II i III wykonywały teczki tematyczne – lapbooki. Uczniowie starszych klas oglądali na TVP Kultura (w dniach 16.03 – 24.03) zekranizowane lektury szkolne
i odpowiadali na pytania zamieszczane codziennie w dzienniku elektronicznym. Pięcioro uczniów, którzy udzielili najwięcej poprawnych odpowiedzi, będzie po powrocie do szkoły nagrodzonych dyplomem i książką. Pośród laureatów konkursu na szczególną pochwałę zasługuje Szymon Gilas z kl. 4c, który zdobył największą ilość punktów i Weronika Zań
z kl. 1d,
która była najmłodszą uczestniczką konkursu i znakomicie sobie poradziła z dość trudnymi pytaniami. Wśród laureatów konkursu znaleźli się (kolejność według liczby zdobytych punktów):

I miejsce - Szymon Gilas kl. 4c
II miejsce - Weronika Zań kl. 1d
III miejsce - Dominika Szubiak kl. 6e
IV miejsce - Rafał Różański kl. 5e
V miejsce - Martyna Maksymiec kl. 7a

Konkurs dotyczył następujących filmów emitowanych przez TVP Kultura:

Poniedziałek 16 III:  "Pinokio", "W pustyni i w puszczy" cz. 1
Wtorek 17 III: "Klub włóczykijów i tajemnica dziadka Hieronima", "W pustyni i w puszczy"
Środa 18 III:  "Panna Nikt", "W pustyni i w puszczy" cz. 3
Czwartek 19 III: "Katarynka", "Antek", "W pustyni i w puszczy" cz. 4
Piątek 20 III: "Mały Książę"

Poniedziałek 23 III: "Złota kaczka"
Wtorek 24 III: "Latarnik"

Uczniowie odpowiadali na następujące pytania:

16.03  Pytania konkursowe do filmów:

·         „Pinokio”

1. Kto to jest Dżepetto?

2. Skąd się wziął Pinokio?

3. Czy Pinokio chodził do szkoły?

4. W jaki sposób Pinokio chciał się wzbogacić?

5. W jakie zwierzę zamienił się Pinokio?

·         „W pustyni i w puszczy” 

1. Jak nazywała się para głównych bohaterów książki „W pustyni i w puszczy”?

2. Na jakim kontynencie rozgrywa się akcja książki „W pustyni i w puszczy”?

3. Jak nazywał się pies, którego dostała Nel?

4. Z kim podróżowały dzieci - Staś i Nel (z rodzicami, dziadkami)?

5. Dlaczego Staś i Nel zostali porwani?

17.03.2020  Pytania konkursowe do filmów:         

·         „Klub włóczykijów i tajemnica dziadka Hieronima” 

1. Na jaką wyprawę wyrusza Kornel Kiwajłło z przyjaciółmi?

2. Kto podąża tropem Kornela?

3. Kto wygrał wyścig i co odkrył?

·         „W pustyni i w puszczy” 

1. Dlaczego pani Olivier nie mogła towarzyszyć dzieciom podczas podróży?

2. Kto porwał dzieci?

3. W jaki sposób Staś i Nel uwolnili się z rąk porywaczy?

4. Przez jaką pustynię wędrowały dzieci?

5. Kto towarzyszył dzieciom w wędrówce przez pustynię?

18.03.2020  Pytania konkursowe do filmów:

·         „Panna Nikt”

1. Jak się nazywa i ile ma lat tytułowa Panna Nikt?

2. Gdzie mieszka dziewczyna (na wsi, w mieście, w pałacu)?

3. Dlaczego uważa się, że powieść opowiada o upadku tradycyjnych wartości, o rozpadzie systemu moralnego? Co stało się najważniejsze dla początkowo skromnej i prostolinijnej Marysi?

4. Jak kończy się historia Marysi?

·         „W pustyni i w puszczy” 

1. Jakie zwierzę Staś uwolnił ze skalnej pułapki?

2. Na jaką chorobę zachorowała Nel?

3. Od kogo Staś dostał lekarstwa, kawę, herbatę, ryż i inne produkty?

4. Gdzie schroniły się (zamieszkały) dzieci w czasie wędrówki przez wąwóz prowadzący w górę Nilu?

19.03.2020 Pytania konkursowe do filmów:

·         „Katarynka”

1. Kim jest główny bohater książki/filmu?

2. Czego nie znosi pan Tomasz i za co płaci stróżom?

3. Na jaką dolegliwość cierpiała dziewczynka mieszkająca w sąsiedztwie pana Tomasza?

4. Jak kończy się książka/film?

·         „Antek”

1. Co od najmłodszych lat fascynowało Antka?

2. Co się stało z Rozalką – młodszą siostrą Antka?

3. Czy Antek był pojętnym uczniem?

4. Dlaczego Antek nie został kowalem?

5. Jak kończy się książka/film?

·         „W pustyni i w puszczy” 

1. Czy Stasiowi i Nel udaje się wrócić do ojców?

2. Jak kończy się historia Stasia i Nel?

20.03  Pytania konkursowe do filmu „Mały Książę”

1. Gdzie wylądował pilot?

2. O czym opowiadał spotkany chłopiec?

3. Jaki kwiat pokochał Mały Książę?

4. Jakie zwierzęta Mały Książę spotkał na odwiedzanych planetach?

5. Czego szukali pilot i Mały Książę?

6. W jaki sposób Mały Książę przeniósł się na swoją planetę?

7. Mały Książę wypowiedział wiele mądrych myśli. Podaj jedną wybraną sentencję na temat miłości, przyjaźni, odpowiedzialności.

23.03  Pytania konkursowe do filmu „Złota kaczka”

1. Jak miał na imię i w jakim mieście mieszkał biedny szewczyk?

2. Kto mieszkał w podziemiach zamku Ordynackiego i co się działo z tą osobą w noc świętojańską?

3. Czy szewczykowi udało się wydać na siebie w ciągu jednego dnia 100 dukatów?

4. Komu szewczyk dał pieniądze?

5. Jak zmieniło się życie szewczyka?

6. Jaki jest według Ciebie morał tej legendy?

24.03  Pytania konkursowe do filmu „Latarnik”

1. Kto objął posadę latarnika w nadmorskim miasteczku Aspinwall?

2. Jakie życie wiódł latarnik, co wiadomo o jego przeszłości?

3. Jaką szczególną książkę otrzymał wraz z zapasem żywności?

4. Co się stało podczas lektury książki?

5. Jak kończy się film?

Wszystkim uczestnikom konkursów gratulujemy. Mamy nadzieję, że poszerzyli oni swoją wiedzę o wymienionych lekturach a przy okazji dobrze się bawili i mile spędzili czas.

 


Podsumowanie konkursu Listy do M…!

Książki Naszych Marzeń

Konkurs czytelniczy dla klas 1- 4 i 5 - 8

Laureaci, którzy pięknie napisali o treści wybranej książki:

1.   Natalia Gontarz 2a

2.   Miłosz Szwedo 2a

3.   Lidia Bury 2b

4.   Klaudia Leniart 2b

5.   Anna Dąbek 2d

6.   Martyna Sobczak 3b

7.   Aleksandra Swatowska 3b

8.   Olaf Zwiernik 3b

9.   Jakub Furmanek 6a

10.   Dominika Szubiak 6e

11.   Anna Szubiak 7a

12.   Martyna Matysek 7a

Gratulujemy!

   


Booktalking w biłgorajskiej i zamojskiej Bibliotece Pedagogicznej

Dwie uczennice naszej szkoły: Hanna Podgajna i Adrianna Szczepańska, obie z klasy 6e, wzięły udział w dwuetapowym konkursie zorganizowanym przez Bibliotekę Pedagogiczną w Zamościu.  Pierwszy etap konkursu „Booktalking czyli gawęda o książce” odbył się 23 października w biłgorajskiej Filii Biblioteki Pedagogicznej, na drugi etap Hania i Ada 6 listopada pojechały  do Zamościa. 

Booktalking to krótkie zareklamowanie książki, np. przedstawienie bohaterów, fabuły czy też kilku scen z książki w taki sposób, by słuchacze chcieli sięgnąć po nią i przeczytać ją samodzielnie. To dzielenie się ze słuchaczami swoim entuzjazmem do książek i zachęcanie do ich czytania. Uczestnicy konkursu wybierali jeden ze stylów booktalkingu: streszczenie fabuły, zaprezentowanie głównego bohatera, przedstawienie wybranego epizodu, oddanie nastroju, mogli też wszystkie style połączyć. Konkursowicze prezentowali wybrane przez siebie książki.  

W konkursie wzięło udział kilkudziesięciu uczniów z powiatu biłgorajskiego, hrubieszowskiego, tomaszowskiego i zamojskiego. Poziom prezentacji był bardzo wysoki. Hania i Ada wspaniale zareklamowały swoje ulubione książki. Hania została laureatką konkursu, zajęła 3 miejsce a Ada dostała wyróżnienie.

Hania prezentowała książkę Robina Stevensa „Zbrodnia pierwszej klasy” – bardzo wciągająca i zaskakująca powieść detektywistyczno-kryminalna.

Ada wybrała napisaną lekko i z dużą dozą humoru powieść Pawła Beręsewicza „Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek”. Lektura tej książki budzi bezustannie uśmiech. Autor świetnie oddaje rozterki zakochanego chłopaka – chęć ukrycia uczucia przed obiektem westchnięć i przed całym światem. Zamiast otwartej gry są podchody i czaty przed blokiem, bo a nuż ukochana wyjdzie i „przez przypadek” natkniemy się na siebie. I dialogi zawczasu ułożone w głowie. I zbieranie informacji o wybrance. I całe strategie obserwowania…

Obu uczennicom gratulujemy świetnych prezentacji i życzymy wielu sukcesów w kolejnych konkursach.

 


Wyróżnienie dla Oliwii

Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna zorganizowała konkurs na „Plakat i hasło promujące czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży”. Wśród uczestników szkół podstawowych i średnich naszego powiatu biłgorajskiego wyróżnienie otrzymała Oliwia Suchaniak z klasy 8b. Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.


„Czy znasz…?”

Już po raz kolejny uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Regionalnym Konkursie Czytelniczym „Czy znasz…”. Konkurs w formie testu wiedzy odbył się w 2 etapach: powiatowym i regionalnym. Uczniowie: Maciej Muda 4b, Martyna Świtała 6e wnikliwie zapoznali się z treścią proponowanych lektur:

1.   Gawryluk Barbara: Dżok: legenda o psiej wierności  

2.   Kosmowska Barbara: Kolorowy szalik

3.   Molnár Ferenc: Chłopcy z Placu Broni

4.   Nowak Ewa: Pajączek na rowerze

5.   Piątkowska Renata: Która to Malala?

6.   Podania, legendy i baśnie polskie: Bazyliszek, Złota kaczka, Syrena, Kwiat paproci

7.   Sienkiewicz Henryk: W pustyni i w puszczy

8.   Witek Rafał: Chłopiec z Lampedusy

25 listopada  Maciek wziął udział w drugim etapie konkursu.

Serdecznie gratulujemy wyniku i życzymy dalszych sukcesów czytelniczych.

 


„LEKTURA W PUDEŁKU” W SP 5

Czy można zamknąć cały świat w jednym pudełku i czy czytanie lektur szkolnych w dzisiejszych czasach może być atrakcyjne i fascynujące? Oczywiście! Wiedzą o tym doskonale uczniowie klas piątych Szkoły Podstawowej nr 5 im. Księdza Jana Twardowskiego w Biłgoraju, którzy wzięli udział w konkursie „Lektura w pudełku”.

Jak co roku Szkoła Podstawowa nr 5 im. Księdza Jana Twardowskiego w Biłgoraju przystąpiła do ogólnopolskiej akcji „Narodowe czytanie”, w ramach której odbywa się szereg imprez kulturalnych promujących czytelnictwo. W 2019 roku na liście książek proponowanych do wspólnego czytania znalazły się polskie nowele m.in. Marii Konopnickiej, Henryka Sienkiewicza i Bolesława Prusa. Pod koniec września w SP nr 5 uroczyście odczytano „Katarynkę” Prusa, a kolejnym etapem działań szkoły był konkurs, w którym uczniowie mieli za zadanie zaprezentować świat przedstawiony w noweli w przestrzeni tekturowego pudełka.

W czwartek 21.11. odbyło się podsumowanie konkursu oraz wręczenie nagród i wyróżnień dla wszystkich dziewiętnastu uczniów, którzy przygotowali prace literacko-plastyczne. „Lektury w pudełkach” zostały wyeksponowane na wystawie w szkolnym hallu.

To bardzo oryginalny i atrakcyjny sposób popularyzacji literatury i rozwijania w młodzieży pasji czytania. Cieszę się, że tak wielu uczniów zdecydowało się wziąć udział w konkursie i gratuluję wszystkim znakomitych prac – mówiła Teresa Bogdanowicz-Bordzań, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 im. Księdza Jana Twardowskiego w Biłgoraju.

W organizację przedsięwzięcia włączyła się firma Model Opakowania, od lat wspierająca kreatywne pomysły biłgorajskiej młodzieży, która podarowała uczniom okazałe pudełka i ufundowała nagrody.

Szkolny konkurs „Lektura w pudełku” przygotowali nauczyciele języka polskiego: Barbara Okoń i Mariusz Polowy oraz nauczyciel bibliotekarz, Dorota Margol.

SP nr 5

Foto: Katarzyna Ferens-Paczwa, Model Opakowania

 

z powrotem | linki |napisz do nas | ciekawe strony
© Szkoła Podstawowa nr 5 im. Ks. Jana Twardowskiego w Biłgoraju
23-400 Biłgoraj, ul. Nadstawna 62A
e-mail: bilgoraj_sp5@poczta.onet.pl
telefon: (0-84) 688-04-81
Prowadzenie strony: Józef Osieł