Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

 

 

 

 
   

 

Buduj i programuj swoje marzenia

W miarę gdy uczniowie nabyli nowe umiejętności techniczne z robotyki zaczęli budować i modyfikować projekty dowolnego robota według własnych pomysłów.

W trakcie programowania uczniowie musieli zwrócić uwagę na ustawienia odpowiedniego trybu pracy czujników, ustawienie prędkości ruchu robota i tworzenie warunków logicznych w kodzie programu. Pracę młodzi technicy zakończyli testem robotów.

Nauka z zestawem LEGO Spike Prime, pozwoliła uczestnikom fascynującego doświadczenia na rozwijanie umiejętności w zakresie planowania i rozwiązywania problemów związanych z robotyką.


Wiatr schwytany, trybik zawiódł

Schwytana przez nas energia pokazała swoją moc. Pani Róża zamontowała naładowany akumulatorek w klasowym zegarku, a ten zaczął działać. To nas przekonało, że moc jest. Pomysł, a raczej instrukcja do zestawu „Siła wiatru” nakazywała rozmontowanie zbudowanych turbin, by zbudować coś, co pozwoli wykorzystywać energię. Nie było to takie proste. Potrzebna była dużo większa siła niż ta, jaką posiadamy. Na szczęście z pomocą przyszli uczniowie klasy 7c, czyli chodzące sukcesy  naszej pani. Wypięli elementy, które nie chciały się rozłączyć. Potem już było łatwiej. Każda z trzech grup zbudowała samochodzik, który miał działać po zamontowaniu akumulatorka. Tyle tylko, że dwa z nich jeździły, a trzeci nie! Według nas to jakiś trybik zawiódł. Mamy kolejny problem do rozwiązania. Laboratoria Przyszłości – przyczyna stałych poszukiwań.


Siła wiatru schwytana przez uczniów klasy 1c

Dzień może nie był zbyt piękny, ale wiał wiatr i początkowo nie padało. Wyruszyliśmy na szkolne boisko, by wykorzystać zbudowane przez nas turbiny. Zadanie było jedno - „schwytać wiatr”, czyli ustawić nasze wiatraki w taki sposób, by siła wiatru je obracała. Miało to podobno sprawić, że w zamontowanych przez nas akumulatorkach zgromadzi się energia elektryczna. Wiatr zmieniał kierunek, więc my też musieliśmy zmieniać ustawienia naszych turbin. Następnego dnia specjalnym miernikiem sprawdziliśmy poziom energii w akumulatorkach. Faktycznie była. I jest! Pytanie: W jaki ciekawy sposób ją teraz wykorzystać? Myślimy…

 


Uczniowie 1c postanowili porwać wiatr

Najpierw nasza pani rzuciła nas na głęboką wodę, czyli dała zestaw ze skomplikowaną instrukcją. Literki małe, jakieś małe kółeczka przy liczbach, jednym słowem czarna magia. Zadanie jednak trzeba było wykonać. W zasadzie już poznaliśmy litery i umiemy współpracować, ale łatwo nie było. W dość krótkim czasie, ku zdziwieniu wychowawczyni, turbiny powstały. Na lekcji dowiedzieliśmy się na czym polega wykorzystywanie turbin i siły wiatru do wytwarzania i gromadzenia energii, takiej ekologicznej. No, ale leje codziennie. Czekamy, by porwać w końcu ten wiatr. Laboratoria Przyszłości – jak łatwo poznać to, co wydaje się niepojęte.


Zbudowanie i zaprogramowanie swojego pierwszego robota

Lekcje zestawem LEGO Spike Prime to kolejna umiejętność, którą uczniowie klas 4 – 8 rozwijają w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

Zajęcia z robotyki wymagają czasu i cierpliwości, dlatego uczniowie zaczęli od prostego projektu budowy i programowania robota bazowego.

Pierwszym etapem było zapoznanie się z instrukcją budowy i zebranie wszystkich potrzebnych elementów. Następnie, zgodnie z instrukcją, uczniowie zaczęli budować robota bazowego.

Po zbudowaniu robota młodzi programiści napisali kod używając aplikacji LEGO Spike Prime w języku Scratch, który pozwalał na przemieszczanie robota w określony sposób.

Ostatnim etapem było testowanie robota, ewentualne problemy, które pojawiły się podczas testu uczniowie rozwiązywali dzięki modyfikacjom kodu.

To niezwykłe doświadczenie pozwoliło uczniom poznać podstawy robotyki i programowania.


 Dzień kobiet od kuchni w 6 c

Klasa 6c postanowiła dzień kobiet świętować na słodko. Dzięki wyposażeniu kuchni w ramach Laboratoriów Przyszłości, mieli możliwość wspólnego przygotowania słodkości, które w mig zniknęły z foremek.

 


Dzień Kobiet w 6 b

Chłopcy z klasy 6 b zaskoczyli swoimi umiejętnościami kulinarnymi. Korzystając z blenderów w szkolnym laboratorium, przygotowali – smaczne i zdrowe – warstwowe koktajle owocowe dla koleżanek z klasy.


Kiedy wspaniałe klocki trafiają do wspaniałych dzieci

Z założenia zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków Magformers to rozwijanie kreatywnego myślenia, będącego siłą napędową, pozwalającą rozwiązywać problemy, a także źródło intelektualnej przyjemności. W praktyce to o wiele więcej. Mogli się o tym przekonać uczniowie klasy 1c. Wspólne planowanie i realizacja przedsięwzięcia, wzajemna pomoc i radosna zabawa. Integracja, tak potrzebna, by czuć się w szkole dobrze. Laboratoria przyszłości, tak ważne tu i teraz.


Stacja meteorologiczna

W naszej szkole zamontowana została stacja meteorologiczna, dzięki której uczniowie mogą poznać aktualną temperaturę powietrza na zewnątrz i w sali lekcyjnej, ciśnienie atmosferyczne czy wielkość opadów. Zainspirowała ona uczniów do sprawdzenia aktualnej pogody w różnych zakątkach świata. Byli zaintrygowani faktem tak dużych różnic w pogodzie w zależności od położenia geograficznego.


Gogle vr

Uczniowie jednej z klas siódmych uczestniczyli w lekcji z wykorzystaniem gogli vr. W czasie lekcji mogli przenieść się do pracowni Marii Skłodowskiej-Curie, gdzie z bliska oglądali modele atomów pierwiastków promieniotwórczych, aparaturę badawczą, dyplomy otrzymane przez polską noblistkę. Uczniowie byli zachwyceni wirtualną podróżą do przeszłości.


Śpiewanie kolęd i piosenek świątecznych


Lekcja z klockami Magformers

Cały czas uczniowie rozwijają swoje umiejętności i kreatywność wykorzystując narzędzia, które szkoła zakupiła w ramach projektu #Laboratoria Przyszłości.

Klocki MAGFORMERS z wbudowanymi magnesami neodymowymi na kształt figur geometrycznych, tworzą wspaniałe trójwymiarowe budowle. Uczą myślenia przestrzennego, konstruowania, rozwijają kreatywność i dają poczucie satysfakcji. Dzieci mają możliwość w pełni wykorzystać swoją wyobraźnię i stworzyć konstrukcję przyszłości.


PIECZENIE ŚWIĄTECZNYCH PIERNIKÓW W KLASIE 7B

Grudzień to okres przedświąteczny, który nierozerwalnie łączy się z pieczeniem pierniczków i ich zapachem.

Uczniowie klasy 7 B wraz z wychowawcą p. Katarzyną Różańską postanowili trochę tego magicznego, świątecznego zapachu wnieść do szkoły. W dniu 14 grudnia 2022 roku w szkole miało miejsce wielkie pieczenie.

W miłej (i nieco gwarnej) atmosferze uczniowie przygotowali ciasto, rozwałkowali je, wycięli pierniki z foremek i upiekli je w szkolnych piekarnikach. Dużo zabawy i radości sprawiło wszystkim dekorowanie wystudzonych pierniczków.

Ta kulinarna zabawa zaowocowała pogłębieniem  koleżeńskich relacji oraz wprowadziła wszystkich w świąteczny nastrój


Świąteczne wypieki klasy 4 e

8 grudnia uczniowie klasy 4 e upiekli świąteczne pierniki, wykorzystując sprzęt zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”. Korzenny zapach ciasta unosił się po całej szkole i niewątpliwie wprowadził trochę świątecznego nastroju. Czwartoklasiści świetnie się bawili, nawet zmywanie naczyń okazało się frajdą. Pierniki wspaniale wyrosły i smakowały wybornie. Uczniowie już mają pomysły na kolejne potrawy.

 


PROGRAMOWANIE OZOBOTÓW

Programowanie za pomocą kolorów to kolejna umiejętność, którą uczniowie klas młodszych rozwijają w ramach projektu #Laboratoria Przyszłości. Wyposażeni w pomoce dydaktyczne - puzzle, kolorowe pisaki i  Ozoboty rozwiązują łamigłówki logiczne, ale też utrwalają zagadnienia omawiane w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej. Doskonalą rachunek pamięciowy, wyrabiają czujność ortograficzną czy kształtują orientację w schemacie własnego ciała, w przestrzeni i na kartce papieru. Każde zadanie wymaga zaprogramowania drogi oraz ruchów edurobota w określony sposób, wykorzystując tabelę kolorowych kodów. Umieszcza się je na trasie ułożonej samodzielnie lub wydrukowanej i dzięki nim Ozoboty skręcają, przyspieszają lub zwalniają, wirują, liczą punkty, zawracają.

Każde zadanie można więc wykonać off-line - bez użycia komputerów.


Zajęcia z druku 3D

W ramach zajęć dodatkowych z projektowania i druku 3d uczniowie podczas regularnych cotygodniowych spotkań zapoznają się z podstawami obsługi programów oraz drukarki 3d. Zajęcia cieszą się dużą popularnością, nie tylko ze względu na atrakcyjność wykonywanych podczas nich projektów, ale również na wysokie umiejętności i wiedzę nabywaną przez uczniów. Od początku trwania zajęc udało się wykonać modele m.in. figurki szachowej, ruchomego ślimaka, Shreka, postacie ludzi w skali 1:35, ruchomego aksolotla, stojak na smatrfona czy też model samolotu Mig-21.

Uczniowie w trakcie zajęć zarówno nabywają i doskonalą swoje umiejętności obsługi programów komputerowych, wyszukiwania modeli z baz dostępnych w internecie jak również dobierania parametrów druku do indywidualnej specyfiki projektu.

Zajęcia prowadzone są przez pana Marcina Kukiełkę


SPECJAŁY 6 B

Dziewczynki z klasy 6 b postanowiły skorzystać z zasobów kuchennej części szkolnego Laboratorium Przyszłości i na Dzień Chłopaka upiekły pizzę.

Nie dość, że było pysznie, to jeszcze uczennice 6b miały dużo zabawy z wyrabianiem ciasta, dodawaniem składników, no i pieczeniem. Wszyscy odeszli od stołów najedzeni i zadowoleni. Pizza zniknęła bardzo szybko, a w głowach pojawiła się myśl: co pysznego wykonać następnym razem?

Czekamy na relację.


KORZYSTAMY ZE SPRZĘTU LABORATORIÓW PRZYSZŁOŚCI

W terminie 12-16 września 2022 r. w Szkole Podstawowej nr 5 im. Księdza Jana Twardowskiego w Biłgoraju realizowany był projekt wymiany polsko-ukraińskiej pod nazwą „Ekologia bez granic”. Przez pięć dni wspólnie z osiemnastoosobową grupą uczniów i nauczycieli ze Lwowa prowadziliśmy szereg działań mających na celu uświadomienie lokalnej społeczności znaczenia dbania o przyrodę i ochrony środowiska. W ramach projektu młodzież zagospodarowała przestrzeń szkolnego patio tworząc z niego przyjazną zieloną przestrzeń, stworzyła grę miejską EKOBIŁGORAJ, zorganizowała debatę ekologiczną i przeprowadziła happening ekologiczny, podczas którego rozdawała mieszkańcom Biłgoraja sadzonki roślin w ręcznie ozdobionych doniczkach.

Wszystkie działania zostały uwiecznione na fotografiach i filmie, które stworzyli sami uczniowie. Używaliśmy między innymi aparatu fotograficznego, kamery video, mikrofonów oświetlenia i green screenu oraz zestawu nagłośnienia. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu audio-video zakupionego w związku z udziałem naszej szkoły w programie „Laboratoria przyszłości”.

 

 

 

Efekty naszej pracy możecie zobaczyć tutaj: